Företag med reklam och webbplatser som sticker ut

Företag som lever på sin reklam (gratis-hemsidor)

Om du ofta är ute och surfar på nätet, har du säkert kommit in på någon hemsida någon gång där du känner att det är alldeles för mycket “pop up” notiser. Det vill säga levande reklam, även kallat reklam som rör sig. Det kan anses vara väldigt störande, men det är också ett sätt som blir allt mer vanligt eftersom kunder vill ha hemsidor som är gratis. För att en hemsida ska kunna vara gratis utan att ägarna förlorar på de, måste de ha reklam, där de får mer pengar av annonsörerna ju fler tittare de får. Man skulle även kunna säga att de hemsidorna som har så, endast lever på sin reklam. Enkla exempel på sådana hemsidor är sökhemsidor som hitta.se eller likanande, där de levererar en tjänst som att söka efter personer, men att de är gratis. Så har de istället annonsörer som betalar för att få synas på hemsidan, och sedan får de pengar för antal visningar. Ju bättre hemsida företaget har, desto mer pengar får dem på grund av att de för mer kunder och därmed fler tittare.

 

Annorlunda hemsidor

I en annan artikel på vår hemsida står det om att hemsidor blir allt mer populärt och att det blir en hysteri kring hemsidan. Man ska utveckla den så mycket så att man får fler kunder, med tanke på att de flesta kunderna vill ha något lite extra. Det har lett till att det finns allt mer annorlunda hemsidor. Vad menas med annorlunda hemsidor då? Jo, hemsidor som drar är sig uppmärksamhet och är kanske inte alltid så optimala. Sedan finns det även annorlunda hemsidor som är jätte tekniska, men kanske har en annorlunda design och layout. Vad är då poängen med att ha en annorlunda hemsida?

 

Att sticka ut kan vara ett sätt att locka till sig kunder

Poängen med att ha en annorlunda hemsida, är ganska simpel. Som du tidigare läste i artikeln så drar oftast en annorlunda hemsida åt sig mer uppmärksamhet. Det gör att det kan vara ett enkelt sätt att locka till sig kunder. Om du utgår ifrån dig själv, så kan vi gissa på att du minst flest hemsidor som hade ett annorlunda uttryck på något sätt. Det kan ha varit layouten, färgerna, finesserna, valmöjligheterna och massor med fler. Det är sällan man kommer ihåg hemsidor som ser exakt ut som alla andra, eller att det inte är något märkvärdigt med dem. Om du sedan ska köpa ett par nya skor exempelvis, är det hemsidan som är lite annorlunda som du kommer ihåg och sedan besöker och eventuellt köper skorna av. På de sättet är det alltså ett smart och smidigt sätt att locka till sig kunder, för att de kommer ihåg en. Det här gäller inte bara hemsidor, det gäller det mesta när det kommer till att kunder ska komma ihåg en, exempelvis reklam. Där läggs det ner mycket fokus och tid på hur kunden uppfattat och minns reklamen.